VERHAAL
De Amerikaanse bioscoopfilm "One flew over the cuckoo's nest" van Milos Forman, met Louise Fletcher en Jack Nicholson in de hoofdrollen, en overladen met Oscars, is bij het grote publiek nog steeds bekend en geliefd.
Oorspronkelijk schreef Ken Kesey het verhaal van "Eén vloog over het koekoeksnest". Het gegeven is typisch Amerikaans en straalt de sfeer uit van de jaren zestig en zeventig.
Het stuk handelt over een jonge man die wegens talrijke vergrijpen en
verkrachting veroordeeld wordt tot een gevangenisstraf. Om echter aan het
gevangenisleven te ontsnappen simuleert hij krankzinnigheid. In de
psychiatrische inrichting hoopt hij alzo te kunnen genieten van een
gemakkelijk leventje.
Hij valt binnen in de leefruimte van de psychiatrische patiënten, grappen
makend en op zoek naar actie.
De patiënten kijken naar hem op en beschouwen hem vrij spoedig als hun
leidend voorbeeld.
De hoofdverpleegster ziet echter in de nieuwe "patiënt" een potentieel
gevaar voor de aantasting van het systeem en, wat belangrijker is, voor de
verzwakking van haar macht.
De conflicten die daardoor ontstaan tonen een strijd tussen macht en
onmacht, goede bedoelingen en nefaste gevolgen en is op die manier een
weerspiegeling van de maatschappelijke werkelijkheid.
REGIE en BEWERKING
Marc De Bruyker
De regisseur kan dit klassiek toneelstuk op de reeds beproefde manier op de
planken brengen.
Of hij veroorlooft zich een zekere artistieke vrijheid door het verhaal te
kneden, te mengen met zijn creativiteit en het te kruiden door toevoeging
van persoonlijke ingrediënten.
Marc De Bruyker kiest voor deze oplossing want zijn eerste bezorgdheid is
het verhaal herkenbaar maken. Hij vindt het van primordiaal belang dat het
publiek zich kan identificeren met de personages en hun verhalen.
Vrij vertaald betekent dit dat regisseur zijn eigen "Vlaamse" versie
prefereert om zijn doel te bereiken.
Hiervoor moet hij belangrijke verschillen oplossen: enerzijds tussen de
beschreven psychiatrische inrichtingen en onze medische instituten;
anderzijds tussen de destijds gangbare therapieën in de VS en de procedures
in onze psycho-medische klinieken.
Door zijn verhaal in de nabije toekomst te situeren, verlopen deze
transformaties probleemloos en biedt deze versie bovendien de mogelijkheid
om het scènebeeld visueel aantrekkelijk te maken.
De titel, die de typische Amerikaanse sfeer ademt en moeilijk verenigbaar is
met de nieuwe toneelversie, krijgt weer glans door de introductie van het
gedicht "Theodoor, de koekoek" van Annie M.G. Schmidt. Want net als
Theodoor, die zijn koekoekvriendjes bevrijdt uit hun koekoeksklokken, maakt
de protagonist in het stuk de personages bewust van hun keuze voor de
vrijheid.
De regisseur bezorgt alzo de koekoek de rol van de rode draad door het
verhaal.
ROLBEZETTING
de medische staf | |
Winnie Van Speybroeck, hoofdgeneesheer | Annemarie Merckx |
Katrien Vandenbossche, hoofdverpleegster | Magda Kindermans |
Eric Willems, verpleger | Jan Van Mulders |
René Wauters, verpleger | Nand Van Belle |
Cynthia Flamand, stagiair-verpleegster | Elke Van Der Heyden |
de acuten | |
Fernand Hardijns | Geert Van Vaerenbergh |
Etienne Ceuterick | Herman Van Overwaelle |
Johan Schaubroeck | André De Bruyn |
Georges "chef" Brosse | Hugo Remy |
Rudy Martens | Erik De Meester |
Billy Bekaert | Gert Jacobs |
Etienne De Ruyck | Geert Swerts |
Pat Deruddere | Sven Van der Eycken |
de bezoekers | |
Sonja Cannoot | Krista Coppens |
Sandra Roelandt | Isabelle Thomas |
Engel/vogel | Veerle Remy |